Projekt "Schools Go Green"

 phoca thumb l 1 W ostatnim czasie nasza szkoła brała udział w programie pilotażowym międzynarodowego Projektu Erasmus+ Schools Go Green dotyczącym zmiany klimatu,  realizowanym przez Instytut Ochrony Środowiska-Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie.

 „Projekt Schools Go Green” jest zgodny z zaleceniem Komisji Europejskiej EU GREEN DEAL 2019, które zachęca państwa członkowskie do podjęcia wyzwania zielonej transformacji i przejścia na bardziej zieloną i zdrowszą planetę. W dzisiejszych czasach rozwiązywanie problemów ekologicznych wymaga zwiększenia świadomości, postaw i wiedzy ludzi na ten temat. Celem projektu m.in. jest rozwijanie wśród uczniów, nauczycieli i rodziców postawy proekologicznej oraz kształtowanie odpowiedzialnego i opiekuńczego stosunku dla środowiska od najmłodszych lat.

Na lekcjach geografii uczniowie klasy 6 realizowali wybrane zagadnienia programu. Usystematyzowali wiadomości o pogodzie oraz klimacie i jego wpływie na życie ludzi i zwierząt. Podsumowaniem tych działań były przygotowane piękne kwadraramy klimatyczne ukazujące świat roślin i zwierząt w wybranych strefach klimatycznych Ziemi. Dodatkowo uczniowie zastanawiali się nad tym co to jest zmiana klimatu i co ją powoduje. Dowiedzieli się, w jaki sposób efekt cieplarniany z jednej strony przyczynia się do zatrzymania ciepła słonecznego w atmosferze i ogrzania Ziemi, ale z drugiej powoduje zbyt szybkie ocieplenie atmosfery. Uczniowie poznali jakie będą skutki zmian klimatu. Z całą pewnością będzie się pogłębiał zapoczątkowany już proces topnienia lodowców i intensywnego parowania wód, który wpłynie na kształt globalnej gospodarki wodnej. Jednocześnie będą powiększać się obszary pustynne, wymierać określone gatunki roślin i zwierząt. Coraz częściej także obserwować będziemy ekstremalne zjawiska pogodowe, które dotąd były rzadkością lub zdarzały się jedynie w określonych rejonach Ziemi.

Młodzież ma świadomość potencjalnych konsekwencji zmian klimatu, które są wywołane działaniem człowieka. Warto zatem od najmłodszych lat wskazywać alternatywne i przyjazne dla środowiska działania, które my sami możemy podejmować.